onsdag 19 januari 2011

Broken Bicycles

Ibland har man perfekta kvällar i perfekt sällskap. Min tjej kom som vanligt hem väldigt sent från jobbet och gick och lade sig efter att ha snabbstekt några gamla fiskpinnar, mikrat potatismos och demonstrativt dunkat en plasttub med majonnäs i bordet framför mig där jag satt vid bordet och väntade på maten (jag vet att den var till mig - hon hatar majjo). Efter att hon diskat och städat undan gick hon och gjorde sig i ordning och kröp i säng - och lämnade mig helt ensam.

Eftersom vi ätit fisk gick jag o korkade upp en pava vitt (hade jag gjort det innan under middagen hade hon säkert hävt i sig ett glas bara för att reta mig). Inget oävet vitt - även om det inte direkt gör hål i plånboken (4.5 Euro) vilket ju krävs om man som jag är en stackars fattig, missförstådd poet.



Vinet är torrt, piggt, livligt med exotiska fukter och citrus och till det en lätt blommighet. Till detta serveras en Tom Waits Medley där av någon anledning just Broken Bicycles spelas om och om igen.

Broken bicycles,
Old busted chains,
Rusted handle bars
Out in the rain.
Somebody must
Have an orphanage for
These things that nobody
Wants any more

September's reminding July
It's time to be saying ... good-bye.
Summer is gone,
But our love will remain.
Like old broken bicycles
Left out in the rain.


Broken Bicycles,
Don't tell my folks;
There's all those playing cards
Pinned to the spokes,
Laid down like skeletons
Out on the lawn.
One wheel won't turn
When the other is gone.
Seasons can turn on a dime,
Somehow I forget every time;
The things that you've given me
Will always stay
Broken... but I'll never throw them away

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar