fredag 17 juni 2011

Bloggar, heta linjen och ubåtar

När jag var liten fanns det också sociala media. Något som kallades för "Heta Linjen" dök upp på det glada 80-talets början. Det var tydligen några som upptäckte att om man ringde till telefonnummer utan abbonnenter samtidigt så kunde man prata med varandra, anonymt och i grupp!

Listor med telefonnummer cirkulerade på skolgårdarna under rasterna och efter skolan testade man numrena för att höra var de roligaste och mest barnförbjudna konversationerna fanns. Ibland deltog man med liv och lust i diskussionerna, och ibland lyssnade man bara in, som en spejare, vad som avhandlades.

Ett av knepen för att inte avslöja att man lyssnade var att tänka på andningen - så fort någon som deltog i diskussionen hörde ens andhämtning utan att man sagt något kom den hårda och skoningslösa domen: "Vi har en ubåt på linjen!"

En "ubåt" är således någon som lyssnar eller läser sociala media men låtsas som att han/hon inte finns. Ungefär som ni kära blogg-läsare! Här har inte EN ENDA kommentar registrerats under alla dessa bloggar jag lagt ut till allmänhetens beskådan. Men uppenbarligen både läser ni och låter er imponeras av min visdom. Hur ska man annars förklara att det vin jag bestämt skulle bli mitt husvin i senaste bloggen (Chateau Hanteillan) var slut på Shopi i går?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar