måndag 27 juni 2011

Vinbloggen: Munstänkarna i tunneln...

Jag har fått huvudvärk av allt vins jävlighet och vägran att förstå att det bör finnas vissa regler för hur saker och ting ska fungera (typ nya fat lika med bra vin). Nu har jag fått lära mig att det finns något jävelskap som heter "tunnlar" också.

Min tjej jobbade sent så eftersom jag visste att jag skulle få ägna mig åt min poesi utan störande snack valde jag kvällen till ära att öppna ett av mina favoritviner:
Château Saint Saturnin 2001, Médoc Cru Bourgoeis

Det här vinet brukar vara en fruktbomb blandad med choklad, solbelyst halm och stall. Ett kap helt enkelt Köpte t.o.m en låda i höstas för 6,50 euro styck. Den här var från mitt restlager hemma.

Men något hade hänt, visst var det fortfarande gott, runt och lent men det höll inte hela vägen, en viss rökighet men betydligt beskedligare i smaken. En stor besvikelse - men som den vinkonnässör jag är förstod jag att vinet blivit föråldrat och därför tappat smaken. Med andra ord var det inget som hindrade att jag öppnade ett Bordeaux 2001 vid mindre viktiga tillfällen som till exempel i sällskap.

Så när vi hade söndagsmiddag tog jag fram ett vin jag köpt på special-erbjudande på Monoprix - två för priset av en (6,90 st i stället för 13,80), som jag hade stor förhoppning på:
Château Soudars 2001, Haut-Médoc Cru Bourgois (Cru Bourgois Supérieur klassat från 2003).

Jag upplevde sammanledes, en viss avsaknad av lång smak men alls inte obehagligt på något sätt. Min tjej tyckte det var lent och fint och sade sedan något om att det var synd att dricka det "då det befann sig i en tunnel". "Vaddå för jävla tunnel" frågade jag. Varpå hon påstod att vissa viner tappar smak under en period för att sedan efter några åt komma ut som fullständigt mogna och fantastiska viner.

Som om det inte vore nog komplexitet med när i h-e man ska dricka viner - nu har min tjej fått för sig att hon kan något om viner också - antagligen bara för att hon är från Frankrike. Typiskt dessa självgoda grodor!

Dessutom påstod hon att min Cave, dvs en kista i lägenheten, inte höll för att lagra vinerna någon längre tid. Men som vinkonnässör så vet jag att bara de ligger i mörkret så är allt lungt!

2 kommentarer:

  1. Nä, varför krångla till tillvaron med tunnlar och sådant. Eller poesi. Den enda regel jag håller mig till är nya fat lika med dåligt vin. Finns undantag men inte är de många

    SvaraRadera
  2. Som fransoserna säger: "den sköna konsten att göra det enkla komplext".

    Vet Parker om att du dissar hans regel?

    /Le Poét

    SvaraRadera