tisdag 19 januari 2010

Vinproblem

Jag har höjt snäppet lite när det gäller vinet; jag gick ut hårt pa fredagen med en flaska Médoc Cru Bourgeois 2002 (Chateau Les Moines Prestige) för hela 7,95 Euro. En lovande öppning, men var det allt?! Jag menar för det priset förväntar man sig ju fyrverkerier - minst - inte ett behagligt, mjukt, välbalanserat, nyansrikt vin utan övertoner!

Men som alkisen sa när han slog upp sin sextonde lättöl - skam den som ger sig - till lördagsmiddagen köpte jag ett Borgougne Premier Cru för hela 13,90 Euro hos en riktig caviste (nedsatt fran 17 Euro). Men inte faan hjälpte det, visserligen var vinet (Domaine Levert Mercurey 2004) både smakrikt och formidabelt mjukt och lent i mun, för att sedan följas av mogna röda frukter och peppar. Men för det första var vinet för smakrikt för maten, Filét mignon de Porc med en gräddsås, och dessutom drack jag det i början för varmt, så att pepprigheten tog loven av smaken av träspån, frukt och hallon i vinet.


Till söndagens Boeuf Bourgignon blev det ett Côte du Rhône Village Cairanne (Domaine de Aéria Cuvée Tradition 1998) som jag köpt på vinsalong för hela 9.50 Euro. Och det gjorde mig så förbannad; först för att det var så jävla gott och jag inte hade köpt mer än fem flaskor, sedan för att jag har lärt mig av Systembolagets personal att Côtes du Rhône Village-viner inte vinner på lagring. Jävla översittare!

Och i går blev det ett Madiran från 2000 (Chateau de Diusse) för att fira det faktum att man överlevt ytterligare en jävla måndag! Som vanligt blev det fler problem än fördelar med det; för det första kom jag inte ihåg priset, varför jag inte vet om det var gott eller inte. För det andra så var det mycket mjukt och fruktigt, men också kraftigt, men det försvann något i slutet eftersom jag karafferat det för länge.

Med alla dessa problem funderar jag allvarligt på att sluta dricka vin och bli en whiskykonnässör i stället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar