måndag 15 februari 2010

Små saker (som gör mig arg)

En kompis till mig, eller rättare sagt en bekant - vem skulle väl gå på det faktum att jag har några kompisar (kompisar är något man har upp till 14-års ålder, innan man inser att världen är befolkad av idioter och att ju mindre man har att göra med dem dess bättre) - gör upp listor på saker som gör henne glad. Hon ger inte upp, hon försöker ympa in någon slags positiv livshålling hos mig och vägrar att lära sig att livet är ett helvete och att ju mindre man har att göra med det där jävla livet desto bättre. Och det gäller framför allt alla dessa människor som med all säkerhet kommer att hugga en i ryggen vid första bästa tillfälle (i bland känns det som om det bara är jag som har insett att alla är emot mig). Som John Lydon sa: "People who needs people are the stupidest of people".

I alla fall så fick jag för mig att jag faktiskt skulle tänka på saker som gör mig glad, ett naivt försök som fick motsatt verkan. Alla grejor som gjorde mig glad var saker som bottnade i min avsky för mina motmänniskors korkade livsvisioner och livsval. Jag gjorde listor med SUV:ar som sprängdes i luften, hundägare som drunknade i hundskit, bortskämda överklass-ungdomar som drack lut i tron att det var champagne osv i all oändlighet.

Men det är ju inte bara dessa stora saker som irriterar mig i livet. Allvarligt, man måste ju stå ut med en held del mindre förtret också. Som någon sade, för att uppskatta livet till dess verkliga värde måste man förstå att värdera också de små detaljerna.

Så här kommer en lista på Små saker som gör mig ARG:

- Att min tjej köper tandkräm på apoteket med konstiga namn och som smakar som gräs (vafaan är det för fel på vanlig industriell colgate?!)

- Att folk har råd att dricka dyrare viner än mig (och sedan skryter om det i sina vinbloggar).

- Att folk insisterar på att säga "Bonjour" överallt, i trapphus, i affärer osv.

- Att Sverige är så kasst i sport (man skäms ju var gång man träffar en norrman - och nu är ju till och med loja sydlänningar som fransoser och italienare bättre än oss i vinter-OS)

- Att John Malkovich fått smeka en ung Uma Thurman

- Att min tjej tycker att jag är negativ

- Att jag inte kan sluta tänka på en ung Uma Thurman

- Att jag inte kan sluta tänka på Uma Thurman överhuvudtaget - oavsett ålder!

Faan, det här "arga-saker-projektet" ger ju massor av inspiration - kanske något att jobba vidare på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar